top of page

Metody nauczania

Dzieci:

 

Dla wielu młodych uczniów kurs w naszej szkole jest okazją do pierwszej styczności z językiem obcym. Niektórzy rodzice podchodzą do tego pierwszego kontaktu z językiem w błahy sposób myśląc, że na tym etapie nauki nie ma znaczenia kto i w jaki sposób uczy ich dziecko, co jest bardzo mylnym przeświadczeniem. Niezwykle istotne jest aby od samego początku dziecko było uczone przez wykwalifikowanego lektora z odpowiednim przygotowaniem metodycznym i doświadczeniem, tak aby mogło osłuchiwać się z poprawną wymową oraz wyciągać z zajęć jak najwięcej, mimo że na tym etapie dzieci uczą się głównie słownictwa i prostych zwrotów, a nie np. skomplikowanych zagadnień gramatycznych.

 

Nauka dziecka w naszej szkole to utrwalanie nie tylko pewnego konkretnego materiału, ale też uczenie się jak się uczyć - tworzenie możliwości, i budowanie siatki asocjacyjnej czyli systemu skojarzeń, które pomogą mu się skutecznie uczyć w przyszłości, gdy jego mózg będzie gotowy na świadome i samodzielne przyswajanie wiedzy. Często mamy do czynienia z dziećmi, które mają wyróżniający się zasób słownictwa (który wykształciły w pierwszych latach żmudnej, tradycyjnej nauki opartej na zapamiętywaniu dużych ilości materiału i weryfikowaniu tej wiedzy) natomiast nie zawsze są w stanie podjąć się bardziej refleksyjnych i abstrakcyjnych zadań, np. eksperymentowania z budowaniem nowych słów, albo przewidywania i odgadywania znaczenia nowych wyrażeń dzięki słowotwórczej intuicji. My oczywiście dostosowujemy się do potrzeb dziecka i oczekiwań rodzica (wiadomo, że materiał szkolny jest ważny i choć nie uważamy, że oceny są miarodajnym wyznacznikiem umiejętności, to skupiamy się również na nich), ale staramy się wplatać w nasze zajęcia jak najwięcej technik, które pomagają w wykształceniu autonomii uczenia się oraz językowej intuicji.

 

Nauka w naszej szkole nie opiera się na jednej, konkretnej metodzie nauczania, ale jest eklektyczna i polega na korzystaniu z wielu metod i technik, dostosowanych do potrzeb konkretnego ucznia. Często szkoły, które za swój cel uznają podążanie za założeniami jednej metody (np. Helen Doron, szkoły uczące metodą Callana czy też szkoły franczyzowe, gdzie konieczne jest trzymanie się jednego, odgórnie ustalonego programu nauczania) nie oferują efektywnej nauki ze względu na brak dostosowania się do indywidualnych umiejętności i stylu uczenia się kursanta, choć założenia danej metody są jak najbardziej słuszne i godne propagowania.

 

Ucząc korzystamy z takich metod jak m.in. Total Physical Response (TPR), gdzie dzieci zapamiętuja i utrwalają materiał poprzez ruch, gesty, wydawanie komend i reagowanie na nie, Suggestopedia, gdzie podkreśla się istotę swobodnej atmosfery i eliminuje czynniki mogące stresować uczniów, czy, u dzieci nieco starszych, Grammar-Translation Method (uznawana do tej pory za przestarzałą, ale jednak wracająca do łask i chwalona przez czołowych metodyków oficjalnie lub w kuluarach), gdzie poznajemy język poprzez np. tłumaczenie zdań lub tekstów najeżonych niuansami gramatycznymi. Korzystamy również z bogatego zasobu materiałów on line, dzięki którym dziecko może samodzielnie pracować w domu jednocześnie się bawiąc, np. korzystając z gier i zabaw dostępnych w internecie. Dobór konkretnych metod i technik zależy przede wszystkim od umiejetności danego kursanta, jego wieku i poziomu językowego, jak również celu, który ma osiągnąć po ukończeniu kursu (zdobycie lepszej oceny na teście czy świadectwie, nadrobienie zaległości, umiejętność porozumiewania się podczas wakacyjnego wyjazdu, itd.)


 

 

 

 

Pamiętamy o tym aby lekcje z dziećmi nie były prowadzone jedynie w oparciu o zabawę. Nawet najmłodsi potrzebują chwil, podczas których skupią się tylko i wyłącznie na pracy nad językiem, a nie np. na rywalizacji podczas gry. Dzięki temu nie doznają oni szoku, gdy na wyższych etapach nauki przyjdzie czas na cięższą pracę nad bardziej skomplikowanymi zagadnieniami. 

 

Przesyłamy rodzicom naszych najmłodszych uczniów dodatkowe materiały do pracy w domu oraz podajemy wskazówki jak pracować z dzieckiem. Oczekujemy współpracy – jeżeli potrzebują Państwo wskazówek, prosimy zapytać swojego lektora o to jak pracować z dzieckiem w domu w efektywny sposób. W razie zainteresowania tematem przygotujemy bezpłatne warsztaty dla rodziców o tym jak najskuteczniej powtarzać materiał językowy nawet jeżeli nie znają Państwo dobrze języka, którego uczy się dziecko. 

 

Młodzież i dorośli:

 

Zajęcia dla młodzieży oraz dorosłych dostosowane są do umiejętności i  poziomu językowego kursantów oraz celu, który chcą oni osiagnąć po ukończeniu kursu. Każda osoba ma swoje indywidualne preferencje, które bierzemy pod uwagę tworząc pary oraz grupy i prowadząc ich zajęcia.


Podczas lekcji maksymalnie wykorzystujemy czas. Chcemy aby kursant wystarczająco się skupił, dlatego eliminujemy wszelkie dystraktory, albo wykorzystujemy je i włączamy do toku zajęć (np. słownictwo związane z podróżami zapamiętasz lepiej jeśli zostanie ono wprowadzone podczas zajęć odbywających się przed Twoim wyjazdem wakacyjnym - wykorzystujemy tutaj Task-Based Approach). Lekcje prowadzone są w intensywnym tempie, tak aby sprawnie przedstawić nowe zagadnienia, przewiczyć ich wykorzystanie oraz aby nawet jedna godzina zajęć w tygodniu była wystarczająca do tego aby być w stanie poszerzać swoją wiedzę oraz doskonalić umiejętności językowe w domu.

 

Podobnie do metod wykorzystywanych podczas pracy z dziećmi, w trakcie zajęć z młodzieżą i dorosłymi uczymy nie tylko konkretnego materiału, ale również tego jak się uczyć oraz podajemy wskazówki, dzięki którym lekcja opiera się nie tylko na utrwaleniu nowych informacji, ale jest też inspiracją do tego w jaki sposób pracować w domu aby efekty przyszły jak najszybciej. Korzystamy z wielu sprawdzonych metod i technik nauczania, np. Grammar-Translation Method, Task-Based Approach, Suggestopedia, Communicative Approach, Direct Method.

 

Korzystamy z podręczników renomowanych wydawnictw oraz przygotowujemy materiały dodatkowe, zebrane i opracowane przez lata naszej pracy w zawodzie, tak aby jak najlepiej dostosować się do potrzeb kursanta. 

 

 

 

 

bottom of page